For the Gambia, our homeland. - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jordy Bovenkamp - WaarBenJij.nu For the Gambia, our homeland. - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jordy Bovenkamp - WaarBenJij.nu

For the Gambia, our homeland.

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

13 Januari 2015 | Gambia, Bijilo

Hoi hoi allemaal,

Hierbij even een mailtje met wat ik de laatste tijd allemaal aan het doen ben. Ik heb nu drie weken op de Wullinkamma school gewerkt, de eerste twee weken waren een beetje om te kijken, in de laatste week werden er voetbalwedstrijden gehouden( Ja ja. Een week lang, zonder lessen). Op de laatste dag moesten de leerkrachten een wedstrijd tegen groep 8 spelen, die we natuurlijk hebben gewonnen! Ook was er de laatste dag een lunch voor de leerkrachten voor de vakantie. En toen had ik lekker 2 weken vakantie. De vakantie begon met een cursus op de Tanji lower basic school die om 9 uur zou beginnen, ik was er iets over negenen met nog één andere leerkracht, 1 van de 50. Om 11 uur waren er zo'n 20 leerkrachten en ben ik gegaan voordat de cursus begon... Ik moest door naar een andere afsprAk. Verder heb ik deze week wat Nederlanders gezien wat ook wel weer een beetje fijn en gezellig was. Kerstavond heb ik in een hotel doorgebracht met Eline, Joke, Nuha en Sarah, hier hebben we een Kerstdiner gehad. 1e Kerstdag ben ik met Eline(hebben een eigen school in Fatako) zie: www.nuhasregenboog.nl) naar de kerk geweest. Na een hele tijd zoeken hadden we het kerkje gevonden waar we naar zochten, deze was dicht. We zijn wat verder gaan zoeken en zijn uiteindelijk naar een Evangelisch kerkje geweest. We kwam om half 10 binnen en waren samen met de dominee en zijn vrouw de enigen. En toen begon de dienst.. Er werden wat liedjes gezongen met drumstel en andere instrumenten, sommige van een blaadje, anderen zo uit het hoofd. De muziekinstallatie stond erg hard en dit had een reden. Er woont namelijk een man tegenover het kerkje die tegen de kerk is, hij zette tijdens de dienst 4 speakers aan mrt islamitische muziek... De dienst was rommelig, maar wel erg interessant. Dingen werden niet gewoon uitgelegd, maar uitgescheeuwd om het duidelijk te maken. Na de dienst hebben we nog een gesprek gehad met de dominee en zijn vrouw: interessant. De rest van de dag ben ik erg druk geweest met de voorbereidingen voor de kerstlunch op het strand. Het was erg leuk. Maar wat een gestress zonder koelkast en alles koken op houtskool. Uiteindelijk was het erg leuk en zijn er opgeteld 40 mensen geweest. Na 2 uur te laat zijn is alles nog goed gekomen en hebben we met elkaar geluncht op het strand!

De afgelopen week was het een beetje rommelig. Ik heb vanalles en nog wat gedaan...
Maandag en dinsdag ben ik naar school geweest. Ik had verwacht dat de scholen weer gewoon les zouden geven na de vakantie. Blijkbaar is het dus normaal dat er de eerste week na de vakantie nog niks gedaan wordt. De kinderen zijn wel op school maar spelen alleen buiten. De leerkrachten zitten de hele dag op een bankje naast de school niks te doen: frustrerend!

Ook heb ik deze week mijn resident permit aangevraagd.. Dit gaat hier nooit zo erg makkelijk. Iedereen die hier niet-gambiaan is moet in Januari een permit aanvragen. Het immigratiekantoor is dan ook niet echt een pretje om te wachten. Maaaaar na twee dagen wachten en wachten heb ik nu een 'aliënkaart' en komt als het goed is mijn resident permit in deze weken binnen. Dan ben ik niet illegaal meer ;)

Ciska is afgelopen vrijdag aangekomen! Eindelijk kan ik haar Gambia laten zien, best wel apart aangezien ik hier eigenlijk alleen nog maar alleen ben geweest. Het huisje is nu al redelijk ingericht, nadat het een paar dagen een ontploft huisje leek. Deze week doen we nog een beetje rustig aan, vanaf volgende week hopen we te gaan beginnen met werken.

Ik raak zo ondertussen al een beetje gewend aan het Afrikaanse leven:
1. Ik kom werkelijk overal te laat. Van 10 minuten tot 2 uur. Ik heb geeeen idee hoe ik het voor elkaar krijg.
2. Het koken op houtskool vergaat me wat makkelijker. In plaats van 2,5 uur. Doe ik er nu maar 2 uur over om een potje op tafel te zetten.
3. Het openbaar vervoer is steeds gewoner. Het is toch normaal als je een paar kinderen op je schoot geduwd krijgt, er een bak met vissen onder je stoel staat, de auto aangeduwd moet worden, en je twee keer moet overstappen omdat de benzine op is?

Dit was het dan weer voor deze keer. Tot de volgende keer maar weer!

Groetjes Jordy



  • 13 Januari 2015 - 14:17

    Kathy:

    Heey Jordy,

    Wat een gekkigheid daar in Gambia! Gelukkig kan je die gekkigheid vanaf nu samen met Ciska beleven! En vandaag een dagje strand zag ik op Facebook! Geniet ervan!

  • 13 Januari 2015 - 14:23

    Louis&Patricia:

    Hoi Jordy,
    Dat is leuk: 2 reisverslagen op 1 dag.
    Fijn dat het goed gaat en je al wat ingeburgerd raakt in Gambia.
    Het is vast een stuk gezelliger met Ciska in jullie huisje.
    Kun je ook weer lekker Nederlands praten.
    Geniet er samen van en wat te laat komen betreft.....
    Mijn lijfspreuk is "beter te laat in dit leven dan te vroeg in het volgende leven!".
    Veel plezier!
    Liefs van ons allemaal xxx

  • 13 Januari 2015 - 15:10

    Juliette Boot:

    Heeee Jordy,
    Wat een belevenissen zeg en wat fantastisch dat jullie daar nu samen van kunnen genieten! Blijf je ding doen en blijf genieten en pas goed op Ciska!

  • 13 Januari 2015 - 16:14

    Catja:

    Leuk om de belevenissen uit 2 kelen te horen.
    Samen kunnen jullie straks een prachtig boek schrijven!!
    Verheug me nu al op `t vervolg,liefst met foto`s,want het zal daar net als in Malawi wel kleurrijk zijn...
    Groet,
    Catja

  • 13 Januari 2015 - 23:39

    Opa En Oma Kanis:

    Hallo Jordy en Ciska,
    Leuk om weer wat van jullie belevenissen te horen en weet dat we veel aan jullie
    denken. Veel succes met alles wat jullie doen.
    Veel liefs van opa en oma Kanis. xxxxx

  • 14 Januari 2015 - 17:06

    Gea Vink:

    Hoi lieve jordy em Ciska.

    Fijn om te lezen dat het goed gaat en dat je al een beetje gewend raakt. Fijn dat Ciska er nu ook is. En kunnen jullie samen aan dit avontuur beginnen. Veel plezier xxxxxx

  • 14 Januari 2015 - 17:12

    Marja:

    Hoi Jordy en Ciska,

    Leuk om op deze manier met jullie mee te kunnen leven,
    Ik kijk nu al weer uit naar het volgende verslag!

    Geniet van het relaxte Afrikaanse leven!
    Groetjes,Marja.

  • 14 Januari 2015 - 18:23

    Opa En Oma Van De B.:

    Hoi lieve Jordy en Ciska,
    Wat fijn om te horen hoe jullie het maken. Volgens mij voelen jullie je al aardig thuis daar in The Gambia.
    Maar wat een verschillen, alleen al het maken van afspraken. Jord, jij was altijd zo stipt op tijd als je wat afsprak. Hoe je het voor elkaar krijgt snap ik echt niet.
    Wij feliciteren jullie met jullie vaders die vandaag jarig zijn. We zullen jullie missen op het feestje. Vieren jullie het maar gezellig met z'n tweetjes, waarschijnlijk lekker buiten. Hier is het nat en koud.
    We zien uit naar jullie volgende verslagen, een goede tijd daar, gezondheid, en pas goed op elkaar!!!

    Dikke pakkerd en tot schrijfs opa en oma.

  • 14 Januari 2015 - 21:47

    Wilco:

    Ha Jord, leuk! Fijne tijd gewenst met je Cissie! Take it easy!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Bijilo

Gambia 2014/2015

Reis naar Gambia met Ciska.

Recente Reisverslagen:

28 Februari 2019

Gambia december 2018/januari 2019

10 Augustus 2017

Nieuw reisverslag

12 Maart 2017

I am back!

15 Januari 2016

The gambia January 2016

10 Juni 2015

7 maanden Gambia
Jordy

Actief sinds 04 Juli 2013
Verslag gelezen: 752
Totaal aantal bezoekers 131463

Voorgaande reizen:

18 September 2013 - 23 December 2013

Internationalisering Gambia

24 November 2014 - 30 November -0001

Gambia 2014/2015

Landen bezocht: