The gambia January 2016 - Reisverslag uit Serekunda, Gambia van Jordy Bovenkamp - WaarBenJij.nu The gambia January 2016 - Reisverslag uit Serekunda, Gambia van Jordy Bovenkamp - WaarBenJij.nu

The gambia January 2016

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

15 Januari 2016 | Gambia, Serekunda

Blog januari 2016

Het is inmiddels al 7 maanden geleden dat ik mijn ‘7 maanden blog’ heb geschreven, dat betekent dus dat we nu al 14 maanden in Gambia zijn. In Juli heb ik denk ik mijn laatste blog geschreven, dus ik moet even bedenken wat er de laatste tijd allemaal weer gebeurd is. Ten eerste is het regenseizoen afgelopen, en uiteindelijk is het regenseizoen ons erg meegevallen! Tijdens het regenseizoen was het erg warm en vochtig.. Soms waren er dagen achter elkaar zware onweersbuien, soms was het een week lang droog. De dagen bestonden vooral uit relaxen, naar het zwembad gaan en koken. Daarom was het ook heerlijk om even een weekje naar Nederland te gaan om bij te komen, lekker bij te eten en iedereen weer te zien. Een nadeel is dat we slecht sliepen, omdat het ’s nachts bijna niet afkoelt. Sinds half november wordt het ’s nachts wat kouder: soms namelijk wel 17 graden.. Even wennen, dus ’s avonds hebben we lekker een vest aan! Het is wel fijn dat het nu wat koeler is ’s avonds en overdags wat zonniger dan het regenseizoen.
Sinds september zijn de scholen weer open. De datum dat de scholen open zouden gaan was opgeschort vanwege Tobaski. Dit is het offerfeest dat herinnerd aan dat God(Allah) een schaap stuurde in plaats van Isaak te offeren(als ik het goed heb uit de Bijbel). De vakantie werd hiervoor twee weken uitgesteld…

En toen was het zover, het offerfeest. Precies twee maanden na het Suikerfeest vindt het offerfeest plaats. 90% van de Gambianen is moslim, dus Tobaski is hier zo’n beetje het grootste feest in het jaar. De dag begon met het bekijken van het ochtend gebed bij de moskee. Honderden Gambianen kwamen bij elkaar om te bidden, en uiteindelijk slachtte de imam het eerste ram. Vanaf dat moment mag je, als je zelf een ram hebt, je ram slachten. Wij vierden dit jaar Tobaski bij onze buren. Als echte moslim moet je 2/3 van de ram weggeven, en onze buren hadden 3 rammen.. Dus 3 rammen die geslacht moesten worden! Best een vies gezicht, maar uiteindelijk zaten we lekker te eten! Nadat de rammen geslacht zijn, wordt elk onderdeel van de ram schoongemaakt en klaargemaakt om bereid te worden, inclusief darmen, testikels etc. Na het Tobaski feest gingen de scholen weer open. Ik wilde gelijk de eerste week naar school gaan, maar maandag gebeurde er al niet veel. Blijkbaar is het traditie dat de eerste week of weken na de vakantie niet veel gebeurt op scholen. Een week later ben ik nog is gaan kijken op school.. helaas waren er niet genoeg leerkrachten. Daarom heb ik tot half november grade 6 lesgegeven. 60 kinderen in één klas, die Engels als tweede of derde taal aangereikt krijgen. Niet makkelijk, wel een ervaring en erg leuk! Vanaf half november kwamen er steeds meer leerkrachten, waardoor ik mijn gewoonlijke taken in de school weer kon gaan doen vanaf dat moment. Vanaf dat moment ben ik me gaan focussen op het helpen van individuele kinderen. Ik help nu zo’n 25 kinderen individueel elke week met verschillende problemen. Veel van deze kinderen hebben achterstanden die ik probeer in te halen. Ook ben ik sinds eind november weer begonnen met het geven van Life Skills lessen. Deze lessen geef ik samen met Paula(Engelse vrijwilligster op school) aan grade 5 en 6. Dit zijn vier groepen van ongeveer 40 kinderen in de leeftijd van 10-15. De lessen gaan vooral over zelfvertrouwen, persoonlijke hygiëne, kindermishandeling, prostitutie etc. Na de kerst(nu) gaan we ons focussen op het uitnodigen van gastsprekers die van sommige onderwerpen veel meer weten dan wij. Daarom ben ik vorige week met Paula op bezoek geweest bij verschillende organisaties, waaronder: GFPA, CPA en Gamcotrap. Wil je weten wat deze organisaties inhouden? Google dan even! Hier hebben we veel contacten opgedaan en we hopen dat dit sprekers oplevert voor onze grade 5 en 6. Vanaf nu zullen de lessen dus gaan over family planning, birth spacing, birth control, child protection, importance of education. We hopen dat deze lessen aan zullen slaan, aangezien sommige meisjes die eerst op school zaten(grade 5) nu zelfs al zwanger en getrouwd zijn!

In november zijn Ciska’s ouders en broer langs geweest. We hebben het erg naar ons zin gehad, en vonden het leuk om hen Gambia te laten zien zoals wij Gambia beleven. Ook een verassing was de komst van mijn moeder(3e keer) en tante Margreet. Erg leuk om hen te laten meemaken wat wij meemaken.

Kerst hebben we dit jaar op een aparte manier gevierd. Eerste kerstdag zijn we naar het strand geweest en zijn we lekker uit wezen eten. Tweede kerstdag hebben we thuis gevierd met een kerstfeest. We hadden iedereen uitgenodigd die we kenden. ’s Ochtends vroeg zijn we begonnen met de voorbereidingen voor een lunch en uiteindelijk zijn we tot ’s avonds 7 uur druk geweest met onze 50 gasten! Lekker eten, muziek, drankjes en hapjes. Iedereen was blij en gelukkig en had een fijne kerst. Apart dat dat zo kan in een moslimland. Iedereen kan soms wel zeuren over moslims, dat moslims niet goed en gevaarlijk zijn etc. Maar 99,9% van de moslims zijn gewone mensen. Wij vieren hun feesten, zij vieren onze feesten.

In de afgelopen 7 maanden hebben we ook 3 naming ceremony’s gehad. En dit 3 keer van onze buurman! Die heeft nu namelijk drie vrouwen, en in de afgelopen maanden drie kinderen, ongelooflijk of niet dan?!

Afgelopen 3 maanden hebben we ook twee bezoekers gehad.. Jack en Jones(honden). In augustus waren we bij beachside(markt in Tanji) en zagen we twee puppies. Verwaarloosd en echt bijna dood. We hebben ze mee naar huis genomen. Uiteindelijk zijn ze 3 maanden bij ons geweest, en hebben we ze helemaal gezond kunnen plaatsen bij andere mensen hier in Gambia. Rocky ook weer blij!

Bij ons uit de buurt gaan nu 8 kinderen naar school. We hopen dat er vanaf augustus nog twee kinderen naar school kunnen gaan die ook nog niet naar school gaan. Bij elkaar zijn dat dus tien kinderen die we in de toekomst gaan sponsoren naar school. Dit is dus niet alleen als wij er zijn, maar ook in de toekomst als wij hier niet meer zijn! We hebben wat sponsors voor de kinderen die naar school gaan, dit is super! Maar nog lang niet genoeg! Wil je dus helpen met het sponsoren van deze kinderen, dan kan je me altijd een berichtje sturen. Kosten zijn 60 euro voor een jaar. Dit is schoolgeld, uniformen, schriften, potloden, etc. Dit komt dus uit op ongeveer €5,- per maand voor een jaar.
Dit was mijn blog voor nu, tot de volgende keer maar weer ;)

Groetjes Jordy

• 15 Januari 2016 - 19:12

Wilco:

Ha Jord,
    Weer heel leuk om te lezen! Succes met het helpen van deze mooie mensen en heel veel plezier
    XXX

• 15 Januari 2016 - 20:50

Opa En Oma Kanis:

Hallo Jordy,
    Heel leuk om weer een nieuwsbrief van je te krijgen. Zo krijg je meer inzicht van
    alles wat je doet dan in een appje. en dat is nogal wat. Leuk om te lezen allemaal.
    Opa en oma wensen je veel plezier en voldoening in je mooie werk!! En we horen nog wel weer
    van elkaar. Liefs van opa en oma. xx.

• 16 Januari 2016 - 15:31

Opa Eb Oma V.d. Bovenkamp:

Hoi lieve Jord,
    Leuk om je blog te lezen, dat was lang geleden, maar we hebben op verschillende andere manieren contact.
    Wat beleef je daar bijzondere dingen, heel anders dan in Nederland. Dat offerfeest lijkt me maar niets, en dan die buurman met 3 vrouwen, moet er niet aan denken. Wat fijn dat er nu 8 kinderen naar school kunnen, en dat dat doorgaat ook als jullie daar weggaan. Hier gaat alles prima. Vanavond het feestje van je vader, jammer dat je er niet bij kunt zijn, maar ja maak jij er daar ook maar een gezellige avond van.
    Jord, het allerbeste veel liefs en een dikke kus van ons tweetjes.

• 18 Januari 2016 - 19:09

Ariette Bouwmeester:

Jordy, Ik ben onder de indruk van al jouw acties. Het is bijzonder om te zien dat zo'n land en het werk je blijft trekken. Je bent een goede leraar en wat bijzonder om te lezen wat je daar allemaal doet. Een goede tijd toegewenst en veel goede resultaten binnen de mogelijkheden van de cultuur. Een warme groet van je juf van vroeger!

• 20 Januari 2016 - 09:20

Kathy :

Heey Jord,

Wat leuk om dit van je te lezen, is wel anders dan via de app. Er gebeuren daar genoeg leuke en minder leuke dingen, maar jullie pakken alles goed op. Nog veel succes en plezier met alles wat er komen gaat in Gambia!

Liefs Kathy