Gambia - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jordy Bovenkamp - WaarBenJij.nu Gambia - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jordy Bovenkamp - WaarBenJij.nu

Gambia

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

14 December 2014 | Gambia, Bijilo

Zo, daar ben ik dan! Ik ben nu ongeveer 3 weken in Gambia, na afscheid genomen te hebben van groep 4 van het Visnet, Zeldzaam en familie ben ik hier dan nu echt in Gambia.

Even vanaf het begin.. Dat is alweer drie weken geleden, de vlucht naar Banjul was prima. Ik kwam hier 's avonds om 11 uur aan, Buba stond me gelukkig op te wachten op het vliegveld, waarna we door konden rijden naar het huisje van Ciska en mij in Tanji. De heerlijke vislucht in Tanji verwelkomde me al, een goed begin.. Eenmaal aangekomen bij het huisje liet de huisbaas alles van het huis zien. Alles wat gedaan moest worden was zogenaamd gedaan.. Nou, niet dus. Er zou electriciteit zijn, dat was er niet. Er zou water zijn, dat was er niet. Het zou schoon gemaakt zijn.. Volgens hem was dat gedaan, nou prima. Ik ben gelijk gaan slapen, en heb toen toch nog redelijk geslapen. 's Ochtends realiseerde ik me voor het eerst dat ik nu echt in Gambia was en dat dit nu echt ons huisje gaat worden. Ik begon met toch heel erg af te vragen of ik in dit huis zou kunnen leven. De eerste dagen ben ik dan ook hard aan de slag gegaan om het huisje woonbaar te maken. Dat betekent dus: 5x vragen wanneer ze het water komen doen, vervolgens 5 keer bellen of ze alle lekkages willen oplossen. Dat betekent dus: 5 keer vragen wanneer ze de electriciteit komen doen en 10 keer vragen wanneer de lampen werken. Na een week had ik het dan ook wel gehad even met alles.. Mijn wekker zetten midden in de nacht om de emmers te legen die het water van de lekkages op zouden vangen. Lampen vervangen, douchen met een emmer etc. Etc. Na ongeveer 2 weken was alles verholpen, en nunkan ik wel zeggen dat het echt een woonbaar huisje is met een douche, een kraan, een lamp en een oplaadpunt. De eerste week heb ik veel dingen moeten regelen voor het huis. De tweede week ben ik begonnen met werken op de Wullinkamma school. De eerste dag heb ik gekeken waar ik kon helpen. En uiteindelijk ben ik nu 3 dagen bij een student teacher in de klas in grade 3 (groep 5). Één dag in de week ga ik naar het strand om daar mee te helpen bij een beachday, 15 kinderen van de school hebben 1 keer in de week een stranddag, waar spelletjes gespeeld worden en ze een leuke dag hebben. Met wat Engelse vrijwilligers ben ik ook na aan het denken over lessen die betrekking hebben op het sociale aspect van kinderen. De eerste les hebben we afgelopen week gegeven, die ging over emoties. Kinderen vinden het hier vaak erg lastig om emoties te laten zien of erover te praten, en dat zelfs terwijl er hier vaak veel schrijnendere dingen voorvallen thuis bijvoorbeeld dan in Nederland.

In het huisje heb ik een gasstelletje, maar vaak kook ik op houtskool. Ik heb zelfs al een paar keer verse vis gekocht, gefileerd en gebakken. Het enige nadeel is dat je daar dan wel ongeveer 2 uur mee bezig bent. Soms kook ik rijst, spaghetti of maak ik patat. Maar net waar ik zin in heb ;)

Het relaxte hier is dat iedereen hier heel makkelijk denkt, komt het vandaag niet dan morgen wel. Dat is aan de andere kant ook weer helemaal niet handig, omdat ik af en toe erg lang aan het wachten ben op afspraken enz. die in sommige gevallen dan in één keer weer niet doorgaan.

Ik vermaak me hier tot zover wel! Ik begin steeds beter mijn draai te vinden, en weet nu wel zo' n beetje waar ik voor wat moet zijn. Voor kerst wil ik een stranddag organiseten met lekker eten en drinken om toch een beetje kerst te vieren hier. Dan is het tijd om uit te gaan kijken naar 9 januari, want dan komt Ciska!

Ik zal vast wel wat dingen vergeten zijn om te vertellen, maar die komen dan wel in de volgende blog!

Jordy

  • 14 December 2014 - 17:31

    Lisa:

    Hoii Jord,

    Wat leuk allemaal! ben echt jarloers.. hoe zit het met je logeerkamer? haha.
    Echt heel veel plezier en geniet vooral van alles !

    heel veel liefs , lisa.

  • 14 December 2014 - 17:33

    Yannic:

    Heee Jord,

    Leuk dat je het zo naar je zin hebt en dat je het huisje voor elkaar hebt! Gelukkig is het bijna 9 januari en komt Cis je opzoeken! Veel plezier daar nog en succes met het organiseren van de stranddag voor kerst!

    Groetjes Yannic

  • 14 December 2014 - 17:45

    Kevin:

    Hee neeffie!

    Mooi om te horen dat je inmiddels je draai daar hebt gevonden. Als ik het zo lees is het in het begin nog best afzien geweest. Ik wens je in ieder geval nog heel erg veel plezier en alvast een fijne feestdagen daar in het verre Gambia! En alvast veel plezier voor wanneer Ciska er is. Wij blijven je volgen!

    Groetjes,

    Kim & Kevin

  • 14 December 2014 - 17:52

    Gea Vink:

    Hoi lieve jordy, fijn om te horen dat je je draai een beetje heb gevonden. Als je ons mist hoef je alleen maar even naar de foto's te kijken. Ik hoop dat je je dan weer een beetje thuis voel. Nog even en je heb Ciska lekker bij je. Doe voorzichtig. We missen je wel maar gelukkig door je verslag ben je toch weer even dichtbij. Xxx hou van je.

  • 14 December 2014 - 17:56

    Opa En Oma:

    Lieve Jord,
    Heel fijn wat van je te horen, het heeft wel heel wat voeten in de aarde gehad voordat je het huisje een beetje tot je eigen huisje hebt kunnen maken. Ook zal het wel een goed gevoel geven je nuttig te maken op school en het organiseren van een stranddag.
    Wij wensen je nog een goede tijd toe, geniet ervan, en voor je het weet is het 9 januari dan ben je samen met Ciska, en zal het wel wat gezelliger zijn dan zo in je uppie.
    Nou Jor het allerbeste, dikke pakkerd van ons tweetjes.

  • 14 December 2014 - 17:58

    Marianne:

    Heey Jordy!

    Wat een belevenis! Goed om te horen dat je nu een leefbaar en werkbaar huis hebt! Daar heb je helaas wel veel moeite voor moeten doen. Je geduld wordt wel op de proef gesteld, maar ook daar leer je wel mee omgaan. Wat dat betreft verbaasde je t niet en bleef je stiekum optimistisch dat het zover klaar zou zijn bij aankomst. Maar tis je gelukt :)
    Een hele goeie tijd gewenst en succes met alle voorbereidingen en al je plannen.
    Alvast fijne feestdagen toegewenst!
    Ik kijk uit naar je volgende reisverslag :)

    Liefs Marianne

  • 14 December 2014 - 20:09

    Wilco:

    Ha Jordje,
    Leuk om wat van je te horen!
    Gelukkig heb je nu de boel een beetje op orde.
    Nog even en dan is Ciska bij je en kunnen jullie de dingen samen beleven.
    Ik wens je heel veel plezier, liefde en wijsheid toe.

    Je kunt later altijd nog op de markt bij visboer Rozendaal gaan werken ;-)

    Wees voorzichtig makkertje van me!!!
    Hou van je,
    je vader.

  • 15 December 2014 - 16:10

    Ciska:

    Hoi leukerd!

    Nog maar 24 dagen.. dan zijn we samen in The Gambia!
    Ben benieuwd of mijn verrassing al is gearriveerd :-)
    Veel plezier en succes!

    Knuffels, kusjes en heel veel liefde!

  • 15 December 2014 - 17:03

    Opa En Oma Kanis:

    We hebben je reisverslag ook gelezen en je hebt wel wat problemen gehad maar nu lukt het wel.
    We vinden het wel raar dat je de komende tijd er niet bij bent (we missen je) maar wel uit het oog maar niet
    uit het hart. Toch een leuke tijd gewenst. We horen nog wel van je he!! Heel veel liefs van opa en oma.

  • 15 December 2014 - 20:16

    Kathy:

    Heey Gortepap!

    Wat een ellende in het begin zeg! Maar gelukkig dat het goed gekomen is! En anders helpt Ciska je wel als ze er is :) Ik wens je veel succes en plezier de aankomende tijd! Binnenkort gaan skypen als dat lukt?

    Groetjes,

    Kathy

  • 16 December 2014 - 21:09

    Jolice:

    Ha Jordy,


    Wat leuk zeg om te lezen dat je het uiteindelijk na wat probleempjes naar je zin hebt!
    Geniet er maar lekker van. Ga je nog eens langs die dovenschool? Ben benieuwd of de gehoortoestellen goed terecht zijn gekomen daar!

    Groetjes,
    Jolice

  • 17 December 2014 - 08:45

    Beppie:

    Hey Jordy, fijn dat het naar wens gaat. Leuk om je verslagen te lezen. Wens je een hele goede tijd toe, fijne kerstdagen en de beste wensen voor 2015!
    Heel veel succes met al je plannen groetjes Beppie x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Bijilo

Gambia 2014/2015

Reis naar Gambia met Ciska.

Recente Reisverslagen:

28 Februari 2019

Gambia december 2018/januari 2019

10 Augustus 2017

Nieuw reisverslag

12 Maart 2017

I am back!

15 Januari 2016

The gambia January 2016

10 Juni 2015

7 maanden Gambia
Jordy

Actief sinds 04 Juli 2013
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 131495

Voorgaande reizen:

18 September 2013 - 23 December 2013

Internationalisering Gambia

24 November 2014 - 30 November -0001

Gambia 2014/2015

Landen bezocht: