Nieuw verslag - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jordy Bovenkamp - WaarBenJij.nu Nieuw verslag - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jordy Bovenkamp - WaarBenJij.nu

Nieuw verslag

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

20 April 2015 | Gambia, Bijilo

Hallo allemaal ,

Het is inmiddels bijna 2 maanden geleden dat ik een blog heb geschreven. Dus het leek me wel weer tijd om jullie een update te geven van het leven hier. De afgelopen twee maanden hebben we weer veel meegemaakt en veel gedaan! Het is nog steeds erg leuk om hier te wonen en alle dagelijkse dingen die je thuis in Nederland hebt, hier te hebben. Om mee te beginnen, ben ik een tijdje terug naar het binnenland geweest.
Met vier jongens uit Sinchu Alhagie hadden we de afspraak gemaakt om vrijdags met de auto naar Sinchu Njeegundi te rijden. Dit is een dorpje in de buurt van Bureng, zo 'n 250 kilometer het binnenland in. Één van jongens heeft een auto, we hebben allemaal wat geld ingelegd voor de benzine, en rond 3 uur zouden we vertrekken. Na wat wachten en wachten en wachten, konden we dan eindelijk gaan. De reis ging goed, al zijn er erg veel checkpoints gedurende de reis waardoor je de hele tijd opgehouden wordt. Rond 8 uur 's avonds kwamen we in Sinchu Njeegundi aan. Ik was hier in Augustus ook geweest, dus ik kende nog wat mensen. Het was erg leuk om iedereen weer te zien en ze waren ook erg blij om ons te zien. Als er een auto in Sinchu aankomt, loopt het hele dorp uit, aangezien er nooit een auto komt. We logeerden bij de familie Baldeh, van de fula stam. Ik kende Alieu hiervan. Vorig jaar ben ik veel met hem opgetrokken, hij woonde toen in de buurt van Hart House waar ik werkte. Hij is nu aan het lesgeven in Bureng als stage, vandaar dat hij weer in Sinchu bij zijnd familie woont. We sliepen met 10 jongens in een rieten huisje. Het geluk was wel dat ik met iemand op een bed van stro mocht slapen, in plaats van op de grond, wat de andere jongens deden. Toch heb ik er echt niet slecht geslapen :) Zaterdagochtend werd ik wakker van het geluid van het stampen van de porridge(pap). Veel families eten dit vaak als ontbijt, na mezelf even snel gewassen te hebben a hter een schuttinkje stond het ontbijt klaar: 'tsoereigetsja'. Pap met pinda's en rijst, het smaakte een beetje naar havermout. Superlekker! Onder het ontbijt waren wat kinderen een paar kippen aan het vangen. De vader van Alieu kwam die onder het ontbijt even voor onze neuzen houden, om te laten zien dat dat onze lunch zou gaan worden. Na het ontbijt zijn we wat rond gaan lopen om de families in het dorp te bezoeken. Het dorp bestaat uit 12 compounds waar iedereen heel close met elkaar leeft Het was de dagen dat we in Sinchu waren erg warm, 42 graden en dat merkte je dan ook. Je werd ongelooflijk sloom van alled dat je deed, maar gelukkig was daar de attay natuurlijk die je op de been hield. De volgende avond kwamen er nog wat meer mensen in het huisje slapen waardoor het huisje nu echt vol lag met iedereen. De laatste dag ben ik met Dutch( iemand in het dorp die Nederland helemaal te gek vindt) naar een plaatsje in Senegal gelopen: jabang. Hier kon je vanaf Sinchu in 30 minuten heenlopen. Dit was een dorpje vol met rieten huisjes, erg leuk om gezien te hebben. Helaas moesten we zondagavond weer vertrekken aangezien iedereen op maandag weer moest werken.

Op dezelfde vrijdag dat we naar het binnenland gingen, hadden Ciska en ik eerst een Namingceremony van Musa, het kindje van Sally en Buba! De vrijdag daarvoor kreegik een telefoongje van Buba dat Sally was bevallen van Musa, we waren erg blij toen we dat hoorden. Hier gaat het zo dat de naam niet gelijk wordt gegeven. Een week na de geboorte wordt er een naming ceremony gehouden, waar de naam wordt gegeven. Op een naming ceremony is vaak veel lekker eten en muziek. Helaas konden we niet erg lang blijven, omdat ik naar het binnenland ging en Ciska een weekendje achterliet in Tanji.

We hebben ook twee weken vakantie gehad de afgelopen tijd. Op zich is het lekker om vakantie te hebben, want het vakantiegevoel raak je hier na een tijdje soms een beetje kwijt. In deze twee weken hebben we vooral geralaxed en zijn we bij wat mensen opp visite geweest. We hebben Paula en Lucie uitgenodigd, dit zijn twee Engelse vrouwen waarmee ik op donderdagmiddag de lessen geef op de Wullinkamma school. Ook Buba, Sally en de kids zijn een dagje langs geweest. Lekker eten, leuke gesprekken, kortom: leuke dagen!

De komende drie maanden zullen er een beetje zo uit gaan zien voor mij: maandag en dinsdag werken op een internationale school. Deze school heel Swedgam, een kleine Internationle school met veel potentie. Ze hebben alles zo goed voor elkaar, wat me wel een positief geeft naast de Wullinkamma school. Het jammere is dat het aantal kinderen een beetje achterblijft. Eerst hadden ze namelijk 15 kinderen, maar er zijn er nu nog maar 8 over! Dus als je een tijdje in Gambia wilt gaan wonen, en je hebt kinderen.. Geen probleem ;)
Op woensdag help ik mee met de beachday van de Wullinkamma school, en op donderdag geef ik Remedial Teaching aan kinderen die extra hulp nodig hebben. In de middag geef ik lessen over familyplanning, sexuele voorlichting en 'onderwijsgroeimogelijkheden'. Op vrijdagochtend ben ik op de internationale school, en tussendoor doen we nog allerlei andere dingen.

We hebben trouwens sinds 2 weken een vernieuwing in ons huisje, we kunnen pizza maken op het houtskool. Dit zorgt voor iets meer variatie hier in huis haha.

Hebben jullie vragen, wil je iets doen voor mensen die het echt nodig hebben of wat anders?! Mail, app, bell fax of bericht ons maar :)

Groetjes Jordy


  • 21 April 2015 - 18:11

    Nelleke Van De Bovenkamp:

    Hoi lieve Jordje, ik betrap me erop dat ik het al een beetje "gewoon" vind dat jullie in Gambia "wonen".
    Maar als ik je verhalen lees is het natuurlijk hartstikke bijzonder wat jullie daar allemaal doen en beleven.
    Blijf vooral af en toe schrijven,leuk voor het thuisfront!!
    Mammie xxxxxx
    Tot gauw!!

  • 21 April 2015 - 22:10

    Oma En Opa V.d. Bovenkamp:

    Hoi lieve Jord,

    Fijn om weer te lezen hoe jullie leven er daar uitziet. Wat een verschil met hier in Nederland.
    Maar ik heb het idee dat jullie daar al aardig ingeburgerd zijn. We blijven op deze manier, en tegenwoordig via de app fijn op de hoogte van jullie reilen en zeilen daar.
    Daar zijn we heel blij mee en genieten ervan.
    Hier gaat alles een beetje anders dan normaal, maar dat begrijp je wel, maar we gaan óns best doen dat weet je wel.

    Lieve groetjes dikke knuffel van ons tweetjes, ook voor Ciska.

  • 21 April 2015 - 22:10

    Opa En Oma Kanis:

    Hallo Jordy, eindelijk weer een nieuwsbrief van je. Maar we horen natuurlijk ook op andere
    manieren van jullie werk daar en dat is niet weinig, petje af!!! We wensen jullie heel veel succes
    met al jullie werk, goede gezondheid en doe voorzichtig met alles.
    Heel veel liefs van opa en oma en een knuffel van oma en ferme handdruk van opa. xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Bijilo

Gambia 2014/2015

Reis naar Gambia met Ciska.

Recente Reisverslagen:

28 Februari 2019

Gambia december 2018/januari 2019

10 Augustus 2017

Nieuw reisverslag

12 Maart 2017

I am back!

15 Januari 2016

The gambia January 2016

10 Juni 2015

7 maanden Gambia
Jordy

Actief sinds 04 Juli 2013
Verslag gelezen: 575
Totaal aantal bezoekers 131495

Voorgaande reizen:

18 September 2013 - 23 December 2013

Internationalisering Gambia

24 November 2014 - 30 November -0001

Gambia 2014/2015

Landen bezocht: