De laatste weken - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jordy Bovenkamp - WaarBenJij.nu De laatste weken - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jordy Bovenkamp - WaarBenJij.nu

De laatste weken

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

14 December 2013 | Gambia, Bijilo

Inmiddels is het al drie weken geleden na mijn laatste reisverslag. Nu is het dus de tijd voor mijn volgende en laatste reisverslag hier uit Gambia. In de afgelopen weken heb ik weer veel dingen gezien en gedaan. Wat ik vooral erg leuk vind, is dat ik niet alleen de toeristische dingen mee maak, maar ook veel van het leven van de bevolking hier zie. Je bent en blijft natuurlijk aan blank iemand die ‘rijk’ is volgens iedereen hier. En in vergelijking met de mensen hier zijn wij ook echt wel rijk. Als je na gaat dat iedereen hier ongeveer 30 euro per maand verdient, dan vind ik dat best moeilijk om te begrijpen. Ik zal in Nederland toch wel bewuster met mijn geld omgaan. Wat dan wel weer heel apart is, is dat iedereen heel erg gastvrij is. Iedereen die naar arme landen gaat die zegt dat, maar het is ook echt waar. Mensen lopen hier naar binnen in elkaars compound, en groeten elkaar altijd. Iedereen mag altijd mee eten en er wordt aan elkaar gedacht.

Drie weken geleden ben ik eventjes ziek geweest, maar na een bloedtestje te hebben gedaan, heb ik goede medicijnen gekregen. Ik was dus weer beter in twee dagen. Wel onbegrijpelijk is de prijs van de medicijnen, 700 dalasi(15 euro). Dit is een half maandloon van de mensen hier, die kunnen dat dus nooit betalen. Hoe doet iedereen dat hier dan? Door de weeks heb ik gewoon lessen gegeven en ben ik bij de kinderen geweest. Ik ben nog één dag bij de Wullinkamma school geweest om mee te kijken in de verschillende groepen. Ik heb toch besloten om geen les te gaan geven, aangezien ik totaal geen voorbereiding mee kreeg en het gewoon niet kan, de overstap is te groot. Met de kinderen in Hart House gaat het erg goed. Het toeristenseizoen is begonnen, dus ook met de inkomsten van Hart House gaat het redelijk goed, waardoor ze in ieder geval geld voor eten en de basisdingen hebben.

Zaterdag 30 november was er een soort open dag op de Wullinkamma school. Op deze open dag werd er een voetbaltoernooi georganiseerd en diverse spellen. Het doel was om geld in te zamelen voor de school. De school heeft namelijk 450 leerlingen, verdeeld over 4 lokalen. Wel hebben ze een ochtend groep en een middaggroep. Maar gemiddeld zitten er dus ongeveer 40 a 50 kinderen in een lokaal. Daarom willen ze graag een gebouw bij bouwen, zodat er minder kinderen in een lokaal zitten. Op zondag 1 december ben ik met wat jongens uit Sinchu Alhagie naar het strand geweest. Op zondagavond gaan veel jongeren naar het strand om te voetballen, attaya te maken en te eten. Ik kende de jongens al, want ze komen uit Sinchu, waar Hart House ook ligt. Doordeweeks ging ik vaak naar hen toe om attaya te drinken en wat te praten. We hadden eten besteld(benichin) en hebben attaya gedronken. Uiteindelijk was ik om 1:00 ’s nachts thuis. De volgende ochtend werd ik opgehaald door Buba om weer naar Hart House te gaan. Hiervoor gingen we nog langs familie van hem waar ik al eerder was geweest. Er was namelijk een baby geboren, op vrijdag was hiervan de Naming Ceremony waar ik ook naartoe ben geweest. Er waren hier denk ik wel 200 mensen die buiten onder een soort tentdoek zaten. Ongeveer om 6 uur kwam de lunch eraan(benichin) wat natuurlijk weer met de handen gegeten moest worden. Door de weeks ben ik nog met Alieu naar Westfield geweest om wat spullen voor Hart House te halen. Ook ben ik naar een Beachday van de Wullinkamma school geweest, erg leuk om te zien hoeveel plezier deze kinderen kunnen hebben met simpele spelletjes op het strand.

Maandag was mijn laatste officiele dag Hart House. De weken zijn omgevlogen en ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad. Ik kreeg een bedankje, waarna ik van iedereen afscheid heb genomen. Ik zie ze nog met het Kerstfeest, maar dit was het officiele afscheid. Ik heb erg veel geleerd van het personeel, Geoff en de kinderen.

Afgelopen donderdag was er weer een Naming Ceremony van de familie van Buba. We zijn hier even naartoe geweest, en hebben wat gegeten en gedronken. Uiteindelijk zijn we nog langs de ziekenpost geweest voor Buba aangezien hij zich niet lekker voelde. Hij heeft medicijnen gekregen waarna hij zich snel beter voelde.



Morgen hoop ik voor de eerste keer hier naar de kerk te gaan( een baptistengemeente). Ik heb geen idee wat ik moet verwachten, maar ik laat het maar op me afkomen. In de middag ga ik naar een soort feestje met Buba waar jongens zich voorbereiden op de besnijdenis die volgend jaar augustus plaats vindt. Bij de besnijdenis gaan de jongens twee weken lang het oerwoud in om te bewijzen dat ze een echte man zijn, waar ze dus ook besneden worden. Verder hoop ik ook nog wat zakken rijst en andere dingen rond te gaan brengen bij de verschillende mensen/families die ik hier heb ontmoet. Donderdag is het Kerstfeest in Hart House, mijn echte laatste dag Hart House. Vrijdag is dan mijn laatste dag in Gambia. Ik heb het hier echt ontzettend naar mijn zin gehad en ga ook zeker terug komen volgend jaar. Aan de ene kant heb ik wel weer zin om iedereen te zien etc., maar voor de rest heb ik eigenlijk nog niet zo’n zin om naar huis te komen.

Dit was dan mijn laatste verslag. Ik hoop dat jullie het leuk hebben gevonden om mijn reis te volgen. Ik vond het in ieder geval leuk jullie reacties te lezen en zie jullie allemaal weer in Nederland.

Groetjes jordy

  • 14 December 2013 - 14:11

    Nienke:

    Heeii Jordy,

    Wat leuk om zo je verhalen te lezen!
    Toch ook wel weer heel herkenbaar.
    Veel sterkte met het afscheid nemen en geniet nog even van je laatste weken!
    Voor je het weet ben je weer thuis ;)

    Groetjes, Nienke

  • 14 December 2013 - 16:27

    Wilco:

    Jordje,
    Weer leuk om je verslag te lezen. Doe de hartelijke groeten aan iedereen in the Gambia. Nog heel veel plezier je laatste week daar. Wij zien er naar uit om je weer te zien!
    XXX Yannic, Nelleke en Wilco

  • 14 December 2013 - 18:33

    Ciska:

    Gaaf om weer te lezen!
    Nog gaver om je straks weer te zien en al je verhalen in echt te horen!
    Geniet er nog even heel hard van!
    X

  • 14 December 2013 - 18:48

    Gea, Kees, Rick En Lars:

    Hai lieve Jordy,
    Wat gaat de tijd nog snel. Ik weet nog wel dat we lekker bij jou in de tuin zaten om afscheid van je te nemen omdat je naar Gambia ging, vrijdag kom je alweer thuis. Ik kijk ernaar uit om je weer te zien, maar ik kan ook wel begrijpen dat je ook nog wel had willen blijven. Maar aan alles komt een eind, maar dit avontuur pakken ze niet meer af. Geniet nog van je laatste dagen en we zien je gauw.
    Dikke kus en knuffel van ons allemaal. Gea, Kees, Rick en Lars xxxxxxxxx

  • 14 December 2013 - 18:55

    Opa En Oma V.d. Bovenkamp:

    Hoi Jordy,

    Fijn om weer een verslag te lezen, we zien er altijd naar uit.
    Wij kunnen niet wachten om je weer te zien, maar begrijpen ook dat het best wel moeilijk zal
    zijn afscheid te nemen van al de mensen die je daar hebt leren kennen.
    Geniet nog van de laatste dagen, en tot ziens in een WINTERS Nederland.(Gezellig joh)

    Dikke kus en liefs van opa en oma v.d. B XXXXX

  • 15 December 2013 - 13:56

    Ariette Bouwmeester:

    Dag Jordy,
    Ik ben onder de indruk van je verhalen. Wat kom je veel nieuwe ervaringen tegen. Het is wel heel apart dat de medicijnen niet te betalen zijn voor de normale mensen daar. Ik wil graag heel veel weten over je didactische en pedagogische ervaringen. HEt zal voor jou wel wennen zijn om weer in de structuur van de CHE te gaan zitten.
    Geniet nog even van het kerstfeest daar. tot gauw!
    Hartelijke groeten,
    Ariette Bouwmeester

  • 15 December 2013 - 15:41

    Opa En Oma Kanis:

    Hallo Jordy,
    Dit is de laatste keer dat we op deze manier met elkaar communiseren, want zondag hopen we je weer
    in de armen te sluiten [oma]. Het was heel leuk om ook op deze manier te lezen wat je allemaal hebt
    hebt gedaan in het verre Gambia. Maar we verlangen nu toch wel om je weer te zien. Nou Jordy nog een
    leuke kerstviering daar en daarna een goede reis naar huis!!!
    Liefs van opa en oma Kanis, tot gauw!!!!! xx op iedere wang (oma).

  • 15 December 2013 - 22:19

    Louis En Patricia:

    Hoi Jordy,
    Leuk verslag om te lezen.
    Geniet nog deze laatste week.
    Afscheid nemen van lieve mensen is altijd moeilijk, maar wij vinden het fijn als je gewoon weer gezellig in t Veen bent. ;-)
    Lieve groet van ons allemaal xx

  • 16 December 2013 - 08:40

    Kathy:

    Heey Jordy,

    Pffff je laatste week alweer, wat is de tijd snel gegaan! Je hebt heel veel gezien en meegemaakt! Als je weer thuis bent snel afspreken om de verhalen face to face te horen, wellicht onder het genot van een Rembrandtje? :)

    X kat

  • 18 December 2013 - 15:53

    Peter Hendriks:

    Hoi Jordy,

    Hier op de valreep nog even een berichtje van ons. Ook wij vonden het leuk te lezen wat je daar
    allemaal hebt gezien en meegemaakt Het lijkt me inderdaad dat je bewuster met geld omgaat als je gezien hebt hoe de mensen daar moeten leven. Een schone taak voor je om klagers in Nederland
    hun mond te snoeren.
    We wensen je een goeie reis en tot gauw

    Groetjes
    Peter en Berta



  • 19 December 2013 - 16:18

    Jacolien:

    Hoi Jordy,

    Leuk hoor om dit alles te lezen!
    Ik wil je eventjes een goede terugvlucht wensen en geniet nog van je laatste dagen.
    Je zit zo weer in Nederland.
    En ik kom zeker een keer foto's kijken.

    Groetjes, Jacolien

  • 22 December 2013 - 16:27

    Lisa:

    Ik vond het echt super gezellig met je die twee weekjes in gambia!
    Door jou toch een keer met het openbaar vervoer gereisd en
    weer wat meer van gambia gezien! tnx!
    Wie weet ooit weer!
    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy

Actief sinds 04 Juli 2013
Verslag gelezen: 1194
Totaal aantal bezoekers 131495

Voorgaande reizen:

18 September 2013 - 23 December 2013

Internationalisering Gambia

24 November 2014 - 30 November -0001

Gambia 2014/2015

Landen bezocht: