De eerste 3 weken - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jordy Bovenkamp - WaarBenJij.nu De eerste 3 weken - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jordy Bovenkamp - WaarBenJij.nu

De eerste 3 weken

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

05 Oktober 2013 | Gambia, Bijilo

De eerste 3 weken zitten er bijna op, ik ben al wat gewend aan het klimaat en ik begin steeds meer te wennen aan de gewoontes en gebruiken van de Gambiaanse cultuur. Dat betekent dus: schreeuwend praten, tegen iedereen Hello zeggen, afdingen en reizen in taxi's met K3 muziek op de achtergrond. De eerste twee weken zijn me goed bevallen, ik ben goed opgevangen in Hart House en heb al aardig wat van Gambia gezien. Vorige week heb ik mee gekeken bij de 'lessen' van de leerkrachten. Deze les heb ik zelf lessen gegeven aan de kinderen wat best lastig is. De kinderen kunnen een klein beetje Engels, en sommige kinderen kunnen helemaal niet praten of zich uiten doormiddel van lichaamstaal. Wat ik dus belangrijk vond is het geven van Engelse lessen, waar ik deze week dus mee begonnen ben met de kinderen. Doormiddel van veel materialen en veel Engels praten hoop ik ze in deze maanden de basis van de Engelse taal mee te geven. Hier ga ik dus mee verder ook volgende week. Ook begin in volgende week met het geven van Engelse lessen aan het personeel(de leerkrachten). Sommige leerkrachten kunnen redelijk Engels, anderen bijna niet, terwijl het de voertaal hier in Gambia is.
Deze woensdag ben ik naar de Wullingkamma Primary en Secundary school geweest. Dit zijn twee scholen die opgericht zijn door Engelsen die kinderen lesgeven in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. De wijk Wullingkamma is erg in opkomst, er komen steeds meer scholen en medische posten, waardoor veel Gambianen hier willen wonen. De scholen worden dus groter en groter, maar het is lastig scholen en lokalen bij te bouwen zonder geld. Het was leuk om te zien dat de leerkrachten in deze scholen zich weten te redden met weinig materialen en het erg traditionele onderwijs: van leerkracht naar leerling.

Vandaag ben ik met de Yellow Cabs naar de Turntable geweest.
Voor 8 Dalasi per bestemming(15 eurocent) kan je met de taxi van punt naar punt toe. Erg makkelijk en goedkoop om zo naar bestemmingen te komen. De Turntable is een rotonde waarop allerlei grote wegen van Gambia samenkomen, waardoor er veel taxi's zijn en een kleine markt.

Vandaag ga ik met Buba (taxidriver) naar de lokale bevolking toe om te kijken hoe deze mensen leven. Morgen ga ik met Terri en Peter naar een eiland toe in de Gambiarivier, dus dan krijg ik Gambia voor het eerst vanaf het water te zien.

Wat met nog steeds verbaasd zijn de ontzettend aardige mensen hier. Werkelijk iedereen hier zegt 'Helllo, how are you?' tegen elkaar en iedereen wilt een praatje met je maken als blankzijnde.(Wat soms ook wel een beetje irritant is)
Het was trouwens leuk om de reacties te lezen op mijn vorige verslag.

Dit was het voor deze eerste drie weken, jullie horen wel weer van me!

Groetjes Jordy

  • 05 Oktober 2013 - 12:09

    Gea,Kees, Rick En Lars:

    Hoi lieveJordy,
    Ben blij dat we wat van je horen en ik ben blij dat je het goed naar je zin heb. Mis je wel hoor. Geniet van deze mooie tijd en kijk uit naar je volgende verslag. Fijn dat het goed met je gaat dikke knuffel van ons allemaal XXXXX

  • 05 Oktober 2013 - 12:13

    Yannic:

    heee jord,

    leuk dat je het zo naar je zin hebt...
    geniet er nog maar van en denk niet te veel terug aan mevrouw de rooij die je engels gaf ha-ha

    x yannic

  • 05 Oktober 2013 - 12:15

    Wilco En Nelleke:

    Hi Jord, fijn om te horen dat het zo goed met je gaat en dat je al een beetje aan de warmte gewend bent. Gaaf dat je al wat van het land hebt gezien. Ook goed om te lezen dat je al bezig bent met het onderwijs. We hopen dat het goed met je gaat. Geniet er lekker van!
    XXX Nelleke, Wilco en Yannic

  • 05 Oktober 2013 - 12:36

    Opa En Oma V.d. Bovenkamp:

    Hoi lieve Jord,

    Wat leuk om je verslag te lezen, we genieten ervan.!! Ook heel fijn dat je al een beetje gewend bent aan de warmte en de cultuur daar. Je hebt al veel van Gambia gezien lijkt me heel mooi. Fijn dat je al met lesgeven bent begonnen, en je het weekend verblijft in een lods (schrijf ik het goed?). Hier gaat alles oke, opa en je vader en Yannic waren van plan om naar Thom te gaan kijken naar een voetbal wedstrijd, maar door een wegomlegging is het er niet van gekomen, de wedstrijd was inmiddels al bijna afgelopen, dus zijn ze onverrichter zake waar naar huis gegaan. Kan gebeuren. Nou Jor, het allerbeste, geniet ervan, en we skypen nog, wat ik heel bijzonder vind.

    Veel lief en een dikke pakkerd van ons.

  • 05 Oktober 2013 - 18:37

    Berta En Peter Hendiks:

    Hallo Jordy,

    Hier een berichtje van Berta en Peter.

    Goed te lezen dat je al een beetje begint te wennen aan de gewoontes en gebruiken van Gambia.
    Als we je verslagen lezen is het leven daar niet te vergelijkenl met wat wij hier gewend zijn .
    Al hoewel we dit allemaal wel weten , lijkt het ons om het in het echt mee te maken erg confronterend.
    Misschien is het voor ons allemaal hier in Nederland wel eens goed om daar een kijkje te gaan nemen
    om te zien hoe bevoorrecht wij zijn.
    Met ons ( B, P en K ) gaat alles goed. We zijn volop bezig met de voorbereiding van mijn verjaardag.
    Financieel scheelt het enorm nu jij er niet bij bent.
    Ik heb gehoord dat de prijzen in Gambia erg laag zijn, daarom neem er morgenavond maar een stuk
    of wat. De rekening zie ik wel als je weer in Nederland bent.
    Nou kerel, het beste ,geniet van alles wat je meemaakt en pas goed op je zelf. We blijven je volgen.
    Groetjes Berta en Peter

  • 06 Oktober 2013 - 12:13

    Diana:

    Hoi Jordy,
    We zijn helemaal blij weer te kunnen lezen wat je allemaal doet daar. Elke dag zit je te kijken zal er een nieuw bericht van Jordy of Ciska zijn. Super leuk om te lezen hoe jouw leven er daar uit ziet. Heel veel plezier nog met les geven en Gambia verkennen. Liefs Raymond en Diana

  • 06 Oktober 2013 - 13:03

    Wouter Van De Bovenkamp:

    Hi Jordy,
    Mooi om te te lezen dat het goed met je gaat. Grappig dat ze K3 kennen daar. Dat schreeuwend praten was je al gewend toch?? Je vader heeft dezelfde gewoonte. Die hoeft alvast niet meer te acclimatiseren voor als hij bij je op bezoek komt :)
    Typisch overigens dat sommige leerkrachten slecht engels spreken, terwijl het blijkbaar de voertaal is. Werk aan de winkel dus!
    Hier in Nederland is de temperatuur ook best warm. Vandaag ongeveer 18 graden en vrij zonnig. Verder kleuren de bladeren alweer rood geel. Herfst in aantocht...
    Hou je haaks!
    Wouter

  • 07 Oktober 2013 - 13:52

    Margreet:

    Groetjes van Margreet!

  • 12 Oktober 2013 - 11:45

    Kevin:

    Neeffie!!

    Fijn om te lezen dat je het daar zo erg naar je zin hebt! :D
    Leuk dat je inmiddels bent begonnen met les geven.. het lijkt me inderdaad een hele uitdaging om kinderen die amper engels spreken of zelfs helemaal niet iets bij te brengen.
    Maar ik weet zeker dat dat jou wel gaat lukken! ;)
    Ik heb wel een beetje medelijden met je......
    Moet je echt elke keer als je in een taxi stapt naar K3 luisteren? ;)

    Neeffie, heel veel succes daar & ik hoop dat je nog een groot aantal ervaringen te wachten staat daar!
    Maar dat komt vast goed!
    Ik kijk uit naar een volgend verslag! :)

    Groetjes, Kevin

  • 19 Oktober 2013 - 13:14

    Kathy:

    Heey Gordy,

    Leuk om je verhalen te lezen. Zo te zien maken jij en Ciska op sommige vlakken hetzelfde mee, zoals het afdingen voor spullen. Het is leuk om te lezen dat je op deze manier zo veel leert. Daar is anders dan de studieboeken;)

    Ik wens je nog een fijn verblijf toe in Gambia. Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen.

    Groetjes,

    Kathy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy

Actief sinds 04 Juli 2013
Verslag gelezen: 722
Totaal aantal bezoekers 131495

Voorgaande reizen:

18 September 2013 - 23 December 2013

Internationalisering Gambia

24 November 2014 - 30 November -0001

Gambia 2014/2015

Landen bezocht: