De eerste dagen - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jordy Bovenkamp - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jordy Bovenkamp - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy

21 September 2013 | Gambia, Bijilo

Daar ga ik dan.. Woensdagochtend om 6 uur zijn we vertrokken van huis om zo om 7 uur in te checken voor de vlucht naar Barcelona. In barcelona heb ik Terri ontmoet, een Engelse vrijwilligster die terugging naar Gambia om daar op vrijdag vrijwilligerswerk te doen bij Hart House en een lodge runt met haar man Peter. 6 uur later ging de vlucht naar Banjul, waar ik om 22:00 lokale tijd aankwam.(Hier is het twee uur eerder) Geoff stond me gelukkig op te wachten met een soort van chauffeur waarmee in een bijna uit elkaar vallend busje naar Hart House gingen. Eenmaal hier aangekomen werd ik hartelijk ontvangen door Rohey, de vrouw van Geoff. Ik kreeg mijn kamer te zien en hebben afspraken gemaakt over hoe de volgende twee dagen zouden gaan verlopen. De volgende morgen werd ik om 5 uur wakker van de 'salat', het gebed van de moslims. Er staat namelijk een moskee bijna naast Hart House, dit gebed is er 5 keer per dag. Deze dag heb ik kennis gemaakt met de 28 kinderen. Alle kinderen wilden natuurlijk je hand vast houden en bij je zitten. Ik heb verschillende 'lessen' gezien, en veel informatie gekregen over de kinderen en Hart House. Verder kan ik nog niet veel vertellen over de kinderen, omdat ik ze natuurlijk nog maar twee halve dagen gezien heb. Later deze middag heb ik met Geoff een rondje gemaakt door de wijk. Geoff wilde ook graag wat kinderen zonder een handicap vragen om ze te laten kennismaken met de gehandicapte kinderen in Hart House. Veel families wonen in compounds bij elkaar in groepen van 15- ... mensen. In deze compounds zie je veel kinderen op blote voeten, smerige kleren en baby's die alleen gelaten worden. Er werd me zelfs een kind aangeboden, gratis en voor niks. 'Please take him', vertelden ze me. 'S avonds heb ik de lokale groene thee op.

De volgende dag was een rommelige dag, ik heb overal en nergens rond gekeken in Hart House. Om 3 uur kwamen Peter en Terri me halen om naar hun verblijf te gaan waar ik in het weekend verblijf.

Vandaag mijn eerste vrije dag, ik heb mijn euro's gewisseld in dalasi's, waarvoor ik een heel pakket terug kreeg. Ook ben ik vandaag met Junior, een taxichauffeur(humstler, bumster, wat dan ook) naar de Serrekunda Market geweest. Hier kijk je echt je ogen uit. Je heb de 'indoor market' en de gewone straatmarkt. Iedereen probeert je wat aan te smeren en overal staan mensen wilde gebaren naar elkaar te maken. Het lijkt of ze hier ruzie hebben, maar het schijnt zo te zijn dat mensen zo gewoon tegen elkaar praten. Ik moest hier lange broeken kopen(wat een ramp was), want in Hart House staat het respectvol als je een lange broek aan hebt. (wist ik veel met 33 graden...)

Hierna ben ik vanuit mijn weekendverblijf naar het strand gelopen waar ik even ben geweest. Je wordt hier door iedereen aangesproken en 'Tubab' genoemd, wat blanke betekent. Je zweet hier trouwens de hele dag, want én het is warm én de luchtvochtigheids is erg hoog. Dit zal veranderen in de volgende maand wanneer het regenseizoen voorbij is.

Ik laat binnenkort weer wat van me horen.

Groetjes Jordy

  • 21 September 2013 - 23:03

    Jannie:

    Wauw helemaal top wat ik nu al leest. Het is pas begin. Wacht op meer gr Jannie

  • 21 September 2013 - 23:34

    Opa En Oma V.d. B.:

    Hoi Jord,
    Het is hier u half twaalf, en we komen net bij Wouter en Margreet vandaan., en snel even op de p.c. kijken,
    en ja hoor een verslag van Jord. Heel geweldig om te weten hoe de eerste dagen zijn verlopen, je maakt wel erg veel mee joh. Wij zien uit naar een volgend verslag of nog beter, even lekker skypen. Wat fijn dat dat op deze manier kan. Nou Jordy we gaan nog even gezellig zitten. en dan naar bed.

    Liefs van opa en oma, en tot de volgende skyp.

  • 22 September 2013 - 11:18

    Diana:

    Hoi Jordy,

    leuk om je verhalen te lezen en om te weten dat je je al aardig weet te redden daar. Dat het een hele andere omgeving is geloof ik wel. Heel veel plezier daar.

    Groetjes Diana en Raymond

  • 22 September 2013 - 12:58

    Wilco:

    Jordje, leuk om te lezen wat je meemaakt. Volgens mij red je het ook wel met de taal....
    Have fun and....be careful!
    XXX Wilco

  • 22 September 2013 - 14:23

    Gea Vink:

    Hoi Jordy,

    Erg leuk om je verslag te lezen. Ik zat met mijn mond open toen ik las dat je zomaar een kindje werd aangeboden niet te geloven. Maar ik lees ook dat je in die korte tijd al heel wat heb gezien. Oooo wat zou ik je daar graag willen zien om te zien hoe het daar allemaal is. Ben benieuwd naar je volgende verslag. Gaan strax naar je ouders vanwege hun trouwdag.
    De japanner was trouwens erg lekker. Lees hopelijk gauw weer wat.
    Dikke kus en knuffel van de vinkkies xxxxxx

  • 22 September 2013 - 16:34

    Ciska:

    Wauw! Tof om te lezen :) Ik volg je!

  • 30 September 2013 - 14:21

    Marianne:

    Heey Jordy,
    Leuk om te lezen hoe je eerste dagen zijn verlopen! En wat je al beleefd hebt!
    De tijd vliegt! Voor je het weet komen we je daar in Gambia tegen! :D
    Ik kijk uit naar je volgende reisverslag :D
    Succes en keep it cool ;)
    liefs Marianne

  • 05 Oktober 2013 - 14:21

    Edwin & Debbie:

    Hallo Jordi, erg leuk om jou ervaringen te lezen! We blijven je volgen.

    Groetjes uit Parijs,
    Edwin & Debbie

  • 05 Oktober 2013 - 15:35

    Opa En Oma Kanis:

    Hallo lieve Jordy,
    We hebben al veel van je gezien op de laptop, foto's en verslagen en nu zijn we ingesteld op
    beeldverbinding, dus we zijn benieuwd of dat een keer lukt.
    Heel veel liefs van opa en oma Kanis.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy

Actief sinds 04 Juli 2013
Verslag gelezen: 831
Totaal aantal bezoekers 131495

Voorgaande reizen:

18 September 2013 - 23 December 2013

Internationalisering Gambia

24 November 2014 - 30 November -0001

Gambia 2014/2015

Landen bezocht: